Gofmans - פודקאסט

'זמן לחשוב' עם רז הייפרמן וישראל גופמן: "טכנולוגיה היא רק קומת הבסיס" #פרק14

הטאבלט החליף את הטרקטור, הסורק האוטומטי את הסטאז'ר, ובמקום לרפא אותנו התחילו לנטר. אבל מתברר שטרנספורמציה דיגיטלית היא הרבה יותר טרנספורמציה מדיגיטל, והיא תרבות ארגונית שלמה. רז הייפרמן, יועץ בכיר בתחום ודירקטור ב- BDO Digital ובמנורה מבטחים, מסביר בפודקאסט של  גופמן קריאייטיב איך עושים את זה נכון ולמה עוד לא גירדנו את קצה הפוטנציאל.

 

עוד הרבה לפני התפרצות הקורונה, וביתר שאת במהלכה, "טרנספורמציה דיגיטלית" היא אחד הבאזוורדס הלוהטים של התקופה. כמו כל מושג שגור, לא כולם מבינים ומפרשים אותו נכון. ארגונים ששמים דגש על הדיגיטציה, שרואים בטכנולוגיה את חזות הכול, מחמיצים את העיקר. "המיקוד צריך להיות בטרנספורמציה", אומר רז הייפרמן, יועץ בכיר ומרצה בקורסי MBA בנושא, "בשינוי שהארגון חייב לעבור כדי להתאים את עצמו לעידן הדיגיטלי ולשרוד".

השינוי הזה, על פי הייפרמן, הוא לא יעד כי אם מסע שאין לו סוף. "מי שעולה על הספינה הזאת כבר לא יירד ממנה לעולם". בשונה מפרויקט שיש לו מטרה מוגדרת, טכנולוגיות, משאבים ולוחות זמנים, טרנספורמציה דיגיטלית היא אוסף של פרויקטים שאמורים להתקשר זה עם זה ברצף מסוים ובהחלטה ארגונית Top-down, "כמו של מנצח בתזמורת שרואה את התמונה הרחבה". זהו תהליך רציף ומתמשך משום שטכנולוגיות ממשיכות להיוולד, ויחד איתן נולדים גם מודלים חדשים שעשויים לשדרג את המוצר או לשבש אותו לחלוטין – Disruptive Technology. דוגמאות לא חסר, מ-Airbnb ועד Uber. "מי חשב שחדר פנוי בבית יאיים על המלונאים, או שהתחרות לנהגי המוניות תגיע מחברה שאין בצי שלה ולו מונית אחת". אבל הטכנולוגיה, מדגיש הייפרמן, היא שרק המאפשרת – Enabler. זו קומת הבסיס שמעליה מתחוללת הדרמה הגדולה.

הדיגיטל הפך לחלק אינטגרלי כמעט בכל מישור בחיינו והצמיד את כולנו למסכים. בארגונים התמונה מורכבת יותר, אבל גם שם לא ניתן לחשוב עוד על תחום "נקי" מטביעת רגל דיגיטלית. זה נכון ברובוטים במכרות, באוטומציה של שרשרת האספקה בתעשיות, בסנסורים לחקלאות מדייקת, בביטחון – רחפנים ומערכת צי"ד, ברפואה המקוונת – ניטור מרחוק ושינוי תפיסתי דרמטי, שלא מסתפק עוד בטיפול במחלה או באירוע אלא מנסה למנוע אותם ולייתר את המפגש הפיזי עם הרופא, וכן באקדמיה – למידה מרחוק, הפיכת היוצרות עד כדי תרגול בכיתה והעמקה בבית, וספריות שלמות בלי אף ספר מודפס על המדף.

בתחום הצרכנות והשירות, השינוי המרכזי של העידן בא לידי ביטוי בחוויית הלקוח – אם בממשק ובשלל ערוצי ההתקשרות איתו; אם ביכולת לאסוף אינפורמציה מקסימלית על דפוסי הצריכה והטעמים שלו, כולל שימוש נרחב בבינה מלאכותית, כדי לטרגט אותו ולפנות אליו באופן אישי וממוקד; ואם בעוצמה חסרת התקדים שיש לו מול נותן השירות הודות לרשתות החברתיות. הייפרמן מבקש לעמוד על ההבדל העצום שבין עולם שכזה לבין מערכות ניהול לקוחות – ERP, CRM – שקיימות כבר שנים רבות. הטכנולוגיה, הוא שב ומדגיש, היא תנאי הכרחי אך לא מספיק לטרנספורמציה.

 

כמו נושאת מטוסים מול חסקה

ברקע הטרנספורמציה הדיגיטלית עומדת מהפכת הדאטה והביג דאטה: היכולת לאסוף נהר שוצף של נתונים (כולל שימוש ב-IoT – "האינטרנט של הדברים" שהופך אפילו פחים ל"חכמים"), לעבד אותם ולגזור מהם תובנות, לא אחת בזמן אמת ובסיוע בינה מלאכותית, למידת מכונה ואנליטיקות מתקדמות, לטובת התייעלות ואופטימיזציה. אלא שכדי לעשות את זה כמו שצריך, הארגון חייב לעבור שינוי תרבותי. הייפרמן, המשמש בין היתר כדירקטור ב- BDO Digitalובמנורה מבטחים, מכיר את זה מקרוב. "ארגונים חייבים להיות אג'יליים, אחרת הם כמו נושאת מטוסים שמתקדמת לאיטה בזמן שהחסקה של הסטארט-אפ, הפינטק למשל, עוקפת אותה בסיבוב".

אז מאיפה מתחילים? רבים, אומר הייפרמן, טועים טעות קשה כשהם ממהרים לפנות לאנשי ה-IT וכך בעצם מתחילים בסוף. הוא ממליץ על מתודולוגיה שפותחה בבית הספר למינהל עסקים IMD בלוזאן שבשוויץ וכוללת שלושה שלבים: Why – בירור שההנהלה חייבת לעשות, בדרך כלל בסדנה מרוכזת, כדי להבין מדוע בכלל לגשת לטרנספורמציה ("ולא כי זה נחמד או אופנתי או השכן עשה את זה") ואיך היא רואה את הארגון מספר שנים קדימה; What – שלב התכנון שבו צוות מצומצם יותר סוקר את הטכנולוגיות הרלוונטיות, השוק והאיומים ומגיש להנהלה מפת דרכים טכנולוגית; How – זהו שלב הביצוע המורכב מהפרויקטים עצמם. כיוון שמדובר כאמור במסע, חשוב להימנע מקיבעונות ולחזור מעת לעת לשולחן השרטוטים.

הייפרמן מתאר עוד השלכות רבות לטרנספורמציה – היעלמות של מקצועות ולידתם של חדשים; החלפת הסטאז'ר במשרד עורכי הדין או רואי החשבון במערכת שיודעת לסרוק ולתמצת הלכות ותקדימים; חקלאי שהמיר את הטרקטור בטאבלט; שינוי שכבר מתרחש בקורסי ההכשרה ובאוניברסיטאות; והטמעת בינה מלאכותית גם בעולמות ה-HR כדי להתאים טוב יותר את כישורי המועמד וקורות חייו למשרה המבוקשת.

במבט לעתיד, הוא משוכנע כי "עוד לא גירדנו את קצה הפוטנציאל" במה שנוגע ליישומי AI, שייכנסו ליותר ויותר תחומים בחיי היומיום שלנו (הרכב האוטונומי כדוגמה). גם טכנולוגיית ההדפסה בתלת ממד תשנה את חיינו דרמטית – אם בהחלפת השינוע בייצור מקומי, למשל: שליחת אימייל עם תרשים הנדסי, ואפילו לחלל או ללב ים, במקום אספקה של חלק תקול; ואם בהדפסת חלופות לאיברים בבתי החולים. השימוש במציאות מדומה אף הוא עדיין בחיתוליו. אבל בסוף בסוף, עם כל הכבוד לטכנולוגיה, הייפרמן מדגיש כי האנשים שאמורים לחולל, ליישם ולנצל אותה – עליהם תקום ותיפול הטרנספורמציה הדיגיטלית, בארגון ובכלל.


אנו מזמינים אתכם להאזין לפרק הארבעה עשר של הפודקאסט 'זמן לחשוב' של גופמן קריאייטיב.

בכל פרק נשוחח עם אנשים מעוררי השראה, מעולמות תוכן מגוונים, על הפרספקטיבה האישית שלהם. על השראה ומציאות.