החופש הגדול הגיע וההתרגשות לקראת שנת הלימודים מתחילה לפעום בלבבות התלמידים וההורים. לצד ההכנות הקבועות של רכישת מחברות וספרים עולה במרבית הבתים השאלה- "לאיזה חוג תרצה ללכת השנה? ", החינוך הבלתי פורמאלי במסגרות של חוגים אחרי צהריים הפך למשמעותי מאוד בקרב הילדים והנוער ומעניק השלמה ערכית ויצירתית לנעשה בבית הספר.
על פי סקר שנעשה בעיתון גלובס 80% אחוז מהבנות מעדיפות ללכת לחוגי שירה ומחול. תחום המחול מהווה ענף תנועה אמנותית רחב ומכיל בתוכו סגנונות רבים כדוגמת בלט, ג'אז, מודרני, היפ הופ, סטפס, ריקודים סלוניים ועוד… כל אחד מהסגנונות הללו מלווה על ידי סגנון מוזיקה שונה ואפיון תנועתי שונה.
אז רגע לפני שאתם מוציאים את הארנק מהכיס ורושמים את הילד לחוג לשנה הקרובה רכזנו עבורכם מספר טיפים שיהפכו את הבחירה שלכם לנכונה ומדויקת יותר:
ערכו מחקר קטן
מומלץ לבחור את סגנון המחול הספציפי באמצעות " מחקר " קטן של הילד/ה וההורה- צפייה בסרטוני יוטיוב של סגנונות המחול ולראות יחד לאיזה סגנונות הילד/ה מתחבר יותר.
חברים וניהנים
יש בארץ מגוון כל כך רחב של סטודיואים למחול, חלקם מתופעלים במתנ"סים ורובם בבעלות פרטית. הנטייה היא בדרך כלל ללכת לאן שהחברים מהכיתה הולכים. זה לא השיקול המרכזי אבל הוא שיקול שבהחלט ממולץ להתחשב בו. חבר שמגיע יחד עם הילד יגביר את ההתמדה במהלך השנה וייסע לכם ההורים בלוגיסטיקה של הסעה אל ומהחוג.
צוות המורים
הדמות החינוכית המשמעותית ביותר בחוגים אחרי צהריים היא ללא ספר הצוות המקצועי. יש לבדוק שצוות המורים בעל ניסיון בגילאים הרלוונטיים, עבר הכשרה מקצועית בתחום ובעל גישה חינוכית נעימה ויצירתית. ישנם סטודיואים רבים המעסיקים מורים למחול שהינם רקדנים בהווה/ בעבר, דבר זה מהווה בונוס גדול לתלמידים אשר מקבלים מורה בעל ניסיון רב שהתחיל בדיוק כמוהם בחוג בסטודיו והפך להיות רקדן מקצועי.
חלוקה לקבוצות
במרבית הסטודיואים החלוקה לקבוצות נעשית באופן שרירותי לפי טווח גילאים רחב, העדיפו סטודיו שבו לכל שכבת גיל יש כמה מסלולים ורמות כך תדעו שילדכם מקבל את המענה המדויק והנכון לו וכמובן שיש לו לאן להתקדם במידת הצורך.
חופשות לאורך השנה
מדיניות החופשות בסטודיואים אינה קבועה, ישנם סטודיואים אשר עובדים על פי לוח חופשות בתי הספר וישנם סטודיואים אשר מלמדים בחלק מן החגים, החופש הגדול וכו'. מומלץ לבדוק זאת מראש. ככל שלוח החופשות של הסטודיו קטן יותר כך עדיף יותר, המשך התקדמות מקצועית רציפה יותר ונכונה יותר לתלמידים.
פעילויות העשרה
יום הורים, כנסים מקצועיים, מופעים ועוד הם רק דוגמא לפעילויות שהתלמידים יכולים להשתתף בהם במסגרת הסטודיו למחול. פעילויות אלו נותנות ערך מוסף משמעותי מאוד לתלמידים- יצירתיות, דייקנות, התנסות בהופעה על במה, הכרות עם סגנונות מחול נוספים, חוויות בלתי נשכחות לתלמיד ועוד… זוהי גם הזדמנות מצוינת להורים להיחשף להתקדמות הילד במסגרת ולעשייה של הסטודיו. כמה שיותר ככה יותר טוב!
אז בחרנו סגנון למחול, בחרנו סטודיו למחול ועכשיו הגיע הזמן ללכת לשיעור ניסיון- איך עושים את זה בצורה החלקה ביותר?
בצעו הכנה בימים לפני עם הילד/ה, ספרו לו שבעוד כמה ימים אתם הולכים לשיעור ריקוד במקום כך וכך, ספרו לו בהתרגשות על הדבר, השיבו לשאלות שלו במידה ויש. הראו לו תמונות/ סרטונים מהמקום.
מומלץ להגיע כרבע שעה לפני תחילת השיעור הניסיון על מנת שתוכלו לראות את המקום ואת המורה ולפגוש תלמידים נוספים ולהכיר אותם טרום השיעור, בפעמים הראשונות מומלץ ללוות את הילד ואף להישאר מחוץ לשיעור למקרה שהוא יצטרך אתכם.
לאחר שיעור הניסיון חשוב מאוד לדבר עם הילד/ה- לשמוע את החוויה האישית שלו, לדעת אם הוא נתקל בבעיה/ קושי מסוים ולהבין האם המקום שבחרתם הוא אכן המקום הנכון לילד.
חוגים למחול מעשירים את הילדים באופן רחב- מעניקים להם את היכולת לעמוד בזמנים ובכללים, לכבד את הזולת, להיות סבלניים ולפתח כישורים חברתיים (דבר הקטן בימינו עקב נוכחות המסכים). הזדמנות לשיפור הביטחון העצמי ולהשתפר ולחוות חוויות מקוריות שילוו את הילדים אף בבגרותם.
הכותבת הינה מורה בנדין בית מחול האנימטו. רקדנית בעבר ובהווה.